nadi kehidupan

Since March 2011

Royal National
Powered by Best Free Counters

Friday, October 22, 2010

AURAT & HIJAB ANJURAN SYARIAT BUKAN UNTUK PESTA-PESTAAN

AURAT & HIJAB ANJURAN SYARIAT BUKAN UNTUK PESTA-PESTAAN

Bahagian Hal Ehwal Wanita (HELWA) Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) memandang serius penganjuran Islamic Fashion Festival, yang gagal memenuhi serta mematuhi kehendak Syariah serta konsep aurat yang digariskan di dalam Islam.

HELWA ABIM berpandangan bahawa isu penjagaan aurat dan hijab adalah vital sekiranya masyarakat mahu membicarakan tentang fesyen Islam.Justeru, HELWA ABIM merasa sangat kecewa dan terkilan dengan interpretasi fesyen Islam yang gagal dihayati dan difahami secara keseluruhannya, khususnya menyentuh isu penjagaan aurat yang menjadi elemen terpenting dalam penghayatan Islam secara keseluruhannya.

Malah apa yang dipotretkan kepada masyarakat sewaktu penganjuran Islamic Fashion Festival ini nyata jauh tersasar dan mengelirukan masyarakat Islam sendiri malah serta merupakan unsur-unsur penghinaan terhadap Islam dengan jelas.Menutup aurat dan hijab adalah lambang wanita Islam.

Ia hadir dengan esensi murni yang signifikan untuk memelihara kehormatan, maruah dan melambangkan akhlaq seorang wanita Islam. Ia bukan pakaian bermusim untuk pesta-pestaan serta bukan pakaian untuk melambangkan siapa yang lebih Islamik. Bahkan ia juga bukan interpretasi bahawa inilah pakaian Islam yang sebenar mengikut pandangan peribadi sesiapapun.Anjuran menutup aurat bukan untuk pesta-pestaan semata-mata. Ia adalah anjuran ketegasan wahyu dan perintah yang tuntas demi menjaga kehormatan dan maruah seorang wanita Islam sebagaimana yang terkandung di dalam Surah al-Nur: 31:“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman, supaya menahan pandangan mereka (daripada memandang perkara-perkara yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya. Dan mereka perlu melabuhkan kain tudung mereka ke dadanya”Selanjutnya Firman Allah SWT di dalam Surah al- Ahzab: 59 yang bermaksud:“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman supaya mereka melabuhkan pakaian bagi menutup seluruh tubuhnya”.Andai wanita Islam jelas tentang konsep dan anjuran syariat tentang kewajipan menutup aurat, tidak timbul soal fesyen Islam yang berterusan mahu dipesta-pestakan sedangkan ia jelas bertentangan dengan syariat dan sama sekali terpesong dari fahaman esensi kepentingan menutup aurat yang sebenar.


HELWA ABIM memandang serius dakwaan pakaian yang ditayangkan sempena Festival Fesyen Islam yang dinaungi oleh Isteri Perdana Menteri Malaysia yang lalu nyata tidak patuh syariah malah tersasar dari konsep aurat Islam yang sebenar. HELWA ABIM juga berpandangan bahawa isu penjagaan aurat dan hijab adalah isu yang vital sekiranya masyarakat mahu membicarakan tentang fesyen islam.


Namun demikian HELWA ABIM merasa sangat kecewa dan terkilan dengan interpretasi fesyen Islam yang secara keseluruhannya gagal dihayati dan difahami khususnya isu penjagaan aurat yang menjadi elemen terpenting dalam penghayatan Islam secara keseluruhannya. Malah apa yang dipotretkan kepada masyarakat sewaktu penganjuran Festival Fesyen Islam ini nyata jauh tersasar, menyesatkan dan mengelirukan masyarakat Islam sendiri malah ada unsur-unsur penghinaan terhadap Islam dengan jelas.


Menutup aurat dan hijab adalah lambang wanita Islam.Ia hadir dengan esensi yang murni dan signifikan untuk memelihara kehormatan, maruah dan melambangkan akhlaq seorang wanita Islam. Ia bukan pakaian bermusim untuk pesta-pestaan, ia bukan pakaian untuk melambangkan siapa yang lebih islamik, ia juga bukan interpretasi bahawa inilah


pakaian Islam yang sebenar mengikut pandangan peribadi sesiapapun.


Anjuran menutup aurat bukan anjuran pesta-pestaan atas nama Festival Fesyen Islam. Ia adalah anjuran ketegasan wahyu dan perintah yang tuntas demi menjaga kehormatan dan maruah seorang wanita Islam sebagaimana yang terkandung di dalam Surah al-Nur: 31:


“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman, supaya menahan pandangan mereka (daripada memandang perkara-perkara yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya. Dan mereka perlu melabuhkan kain tudung mereka ke dadanya”


Selanjutnya Firman Allah SWT di dalam Surah al- Ahzab: 59 yang bermaksud:


“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman supaya mereka melabuhkan pakaian bagi menutup seluruh tubuhnya”.




Andai wanita Islam jelas tentang konsep dan anjuran syariat tentang kewajipan menutup aurat, tidak timbul soal fesyen Islam yang berterusan mahu dipesta-pestakan sedangkan ia jelas bertentangan dengan syariat dan sama sekali terpesong dari fahaman esensi kepentingan menutup aurat yang sebenar.




Menegakkan Kebenaran dan Keadilan
.........................................

FADHLINA DATO’ SIDDIQ
NAIB PRESIDEN HELWA
ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA

No comments:

Post a Comment